Skiathos – insula în care merită să revii

Skiathos – insula în care merită să revii

Pe la început de mai, odată cu încălzirea vremii, mi-a venit, ca în fiecare an cheful de plimbări și a revenit, desigur și dorul de mare. Și pentru că singura țară care ridica restricțiile pandemice la vremea aia era Grecia am zis ok, let’s go! Nu aveam chef de schimbat avioane, de nopți intermediare de cazare în Atena, așa că am amânat deocamdată proiectul Astypalea și ne-am orientat spre destinații în care se poate ajunge comod și rapid, cu charter. Și atunci s-a aprins beculețul: Skiathos! Mai fusesem în 2016 cu autocarul, dar de vreo câțiva ani îmi doream foarte mult să aterizez pe pista de aeroport cea mai scurtă din Europa cu care se laudă aeroportul A. Papadiamantis, adică exact locul în care a încolțit în mintea mea în 2016 ideea de a încerca zborul cu avionul de care înainte nici nu voiam să aud.

Și iată-ne pe 28 mai 2022 îmbarcându-ne în avionul Tarom care, în doar o oră și 10 minute avea să ne ducă de la București în Skiathos. Cum spunea și pilotul, un paradis atât de aproape de capitala României.

Preț și locație sejur. Transport cu avionul, 7 nopți de cazare și transfer aeroport-hotel-aeroport au costat cam 360 € de persoană. Se găseau sejururi de la 280€ până la 1600 € de persoană la hotel de 5 stele, dar știu hotelul (Skiathos Princess) și vă spun din start că la prețul ăsta (doar cu mic dejun inclus) nu merită. Vila pe care am ales-o este exact cea la care am stat și în 2016, aflată în stațiunea Agia Paraskevi, chiar peste drum de frumoasa și întinsa plajă cu nisip. Se numește Panos Resort și ne-a plăcut pentru poziția foarte bună – la mai puțin de 100 m se regăsesc 2 supermarketuri, câteva taverne din top 10 pe tripadvisor, tot la câțiva pași sunt și stațiile autobuzului cu care te poți deplasa pe insulă. Complexul oferă canere basic, curate, exact cât îți trebuie ca să te odihnești noaptea și să bei o cafea sau să servești micul dejun pe balconul cu vedere la mare. Camera mică, baia micuță și curată, o grădină frumoasă cu lamâi, rodii, dar și o piscină cu câteva șezlonguri. Proprietarul e un tip ok, are și un bar la care se pot servi sucuri, beri sau cocktailuri preparate de el. Știe engleza foarte bine, nici nu s-ar putea altfel, ținând cont că majoritatea turiștilor de pe insulă sunt britanici, câțiva francezi și câțiva nemți. Români nu am văzut/auzit foarte mulți, dar erau oricum mai mulți decât în 2016 și nu știu dacă să mă bucur sau nu de asta.

vederea din camera noastră de la Panos Resort

Prețuri mâncare. Mare jale și panică pe forumuri, prin presă și pe facebook referitor la scumpirea mâncării în insulele grecești. Ce pot să vă spun e că insula Skiathos a fost și în 2016 mai scumpă decât Thassosul din 2015, decât Parga din 2016 și mai scumpă decât ceea ce aveau să fie Lefkada și Corfu în 2017 sau Evia în 2018. Mai mult ca în Skiathos am plătit doar în Agistri în 2019. Se vehiculează pe internet sume de 80- 100 euro la o masă la tavernă în Grecia în 2022 pentru 2 persoane prin Paralia Katerini (la câți români merg acolo ar trebuie s-o redenumeasca…gen Paralia Caterinei sau ceva :))). Ei bine, eu vă spun că depinde ce și cât vrei să mănânci. Dimineața e mai mult decât ok să te aprovizionezi de la supermarket cu brânzeturi grecești, iaurturi, miere, unt, humus, șuncă, roșii, ardei și pâinici proaspete. La prânz sau seara noi am mâncat foarte bine și suficient la taverne fără să plătim mai mult de 35 € cu tot cu bacșiș pentru 2 persoane. Porții mari, uneori nici nu puteam să manânc tot, câte o carafă cu vin, bere sau ouzo, iar din partea casei (văd că încă și-au păstrat obiceiul) peste tot am primit înghețată sau prăjiturele, oricum pe mine subiectul nu mă interesează pentru că nu mănânc dulciuri decât extrem de rar. Și ca să vă faceți o idee postez aici prețuri și câteva poze cu mâncărurile delicioase pe care le-am savurat acolo. Sigur că dacă ești genul care vrea nu știu ce specialități de vită, homari și alte finețuri, sau nu stiu ce soi de vin de fițe, plătești și câte 30-40 € o porție de mâncare. Dar dacă mănânci normal, cât să ai suficiente forțe pentru excursiile din ziua următoare, nu ai cum să depășești 40€ pentru o masă.

brânză prăjită cu dulceață de roșii, 8€
Riganato de porc cu garnitură – 15 €. Porția a fost imensă, iar de gust nu nai spun – carne super fragedă și suculentă, gătită lent cu tot felul de mirodenii…o nebunie :))
vânătă umplută cu carne și sos bechamel și garnitură de cartofi copți – 9€
tradiționala și gustoasa mousaka – 12 €

Taverne pe care le recomand în Agia Paraskevi, în ordine descrescătoare a preferinței: Green Park, Platanias, Maistrali, Kohyli, Mesostrato. Pe tipul care servea la Green Park l-am urât în prima seara pentru că părea super-încrezut, mergea numai cu nasul pe sus și avea așa, un aer de zeu grec, deși părea și un pic cam feminin, whatever…:)) dar după ce am mâncat în a doua seară acel Riganato ne-am împrienit pentru că mi-a spus că e felul lui de mâncare preferat și era super încântat că mi-a plăcut si mie :)) Oricum, tipul e foarte profi și, cu tot dramatismul și teatrul din gesturile lui, se pricepe foarte bine la explicat și la recomandat mâncărurile, iar atmosfera de la Green Park e destul de classy, e răcoare și liniște, muzica bună, în cele din urma m-a cucerit.

Despre insulă. În primul rând este o insula privilegiată ca poziție geografică, situată la Marea Egee în arhipelagul Sporadelor. Și spun privilegiată pentru că are foarte aproape de ea celelalte 2 insule din arhipelag – Alonissos și Skopelos, pe care le puteți vizita fie în cadrul excursiilor organizate, fie pe cont propriu, cu ferryboatul din portul vechi al Skiathos town (capitala insulei) Noi am ales varianta pe cont propriu fiindcă în excursie organizată am fost în 2016 și am vazut atunci Alonisos – de fapt doar portul care este mic și neinteresant, o plajă din Skopelos și Skopelos town care seamănă binișor cu Skiathos Town și este super aglomerat, ticsit cu turiști și magneți chinezești. Un alt motiv pentru care Skiathos este o insulă care merită vizitată este numărul foarte mare al plajelor frumoase, majoritatea cu nisip. Practic toată coasta sudică (cea unde circulă și autobuzul) este plină de plaje dintre care amintesc Megali Ammos (aproape de Skiathos Town), Achladies, Kanapitsa, Agia Paraskevi (unde am fost noi), Vromolimnos, Kolios, Troulos și desigur faimoasa Koukounaries, renumită pentru nisipiul fin și pinii care ajung până pe plajă. Deși am fost la Koukounaries de câteva ori în 2016 și apoi în 2018 în excursia de o zi făcută din Evia, anul acesta nu am mai mers fiindcă pentru gustul meu e prea comercială și aglomerată și am preferat să testăm, cum veți vedea ceva mai încolo, alte plaje de pe coasta nordică de această dată.

Excursii și atracții.

Skopelos – de data asta ne-am orientat spre celălalt port al insulei Skopelos pe care se poate ajunge din Skiathos și anume Glossa. Ferryboatul face cam 30 minute și costă 9€ de persoană pe sens. Pentru orar verificați pe internet sau la agențiile din Skiathos Town, noi am plecat la ora 10.40 din Skiathos. Căutând mereu acea parte mai puțin comercială și mai mult autentică a Greciei (de fapt cam asta caut în toate țările în care merg), m-a atras satul Glossa, cu ale sale case vechi, cu străduțele înguste și cu…nenumăratele scări. Pentru că da, trebuie să vă spun că e un loc situat pe un deal, la 300 metri deasupra nivelului mării și ca să ajungeți acolo urcați din port pe o șosea. Trebuie să aveți o condiție fizică bună, drumul mai ușor e pe șosea cu serpentine, dar la un moment dat apare un traseu care taie șoseaua (T4) și pe care vă recomand să îl urmați ca să ajungeți mai repede. Folosiți însă traseul doar dacă aveți condiție fizică bună, este destul de solicitant pe alocuri, iar pe călduri de peste 30 de grade poate deveni epuizant.

Satisfacția este însă mare pentru cei care urcă pe jos, peisajul este minunat, aveți vederi panoramice super instagramabile cu marea și în plus puteți face din când în când pauze, sub pretextul că faceți poze și astfel vă recăpătați și suflul :))

Nu uitați însă ca atunci când plecați din port să vă cumpărați și niște apă rece, o să aveți nevoie de ea la urcuș. Pentru varianta comodă (sau persoane cu probleme de sănătate) puteți lua un taxi din port. Însă aveți în vedere că și satul este plin de scări, deci chiar dacă ați folosit varianta easy cu taxiul, de la punctul în care vă lasă acesta tot va trebui să mai urcați. Eu m-am bucurat tare mult de această ocazie de a face sport, de a admira priveliștile superbe, iar răsplata a fost pe măsură pentru că sus lângă biserică, după muuulte seturi de scări urcate am descoperit o terasă care tocmai se deschisese în ziua aceea și acolo am băut cel mai bun sirop de vișine ever, făcut în casă. Și pentru că era prima zi din sezon și am lăudat siropul, am primit și o reducere, siropurile au fost 1+1 gratis :))

Iată și câteva imagini din satul Glossa, în majoritatea veți putea admira…trepte :)) Noi le-am admirat și urcat la fața locului și a fost o exepriență interesantă. bonus: case traditionale cu ferestre colorate, flori și pisici.

Excursie în jurul insulei cu vaporașul. Recomand ca și pentru această excursie să mergeți în Skiathos Town și să o luați de acolo, direct din port și nu de la reprezentantul agenției românești pentru că există o mare diferență de preț. La agenție ni se cereau 32 euro de persoană, iar în port am plătit 20 euro de persoană, am achitat un avans de 10 €. Diferența este că dacă achiziționezi excursia de la agenție te preiau ei cu un autocar din apropierea locului de cazare și te duc până în port, iar noi am mers cu autobuzul local, prețul unui bilet fiind de 1,6 euro. Orarul autobuzelor care fac legătura între Skiathos Town și Koukounaries este afișat în stații și în general se respectă, dar e bine să fiți cu 10 minute mai înainte în stații și să aveți în vedere că orele sunt cele de plecare de la cele 2 capete (Koukounaries sau Skiathos Town), deci mai adăugați cam cât estimați că face mașina de la capăt până la stația de la care o luați.

Excursia în jurul insulei este foarte frumoasă, merită să o faceți pentru că veți merge în primul rând la faimoasa plajă Lalaria unde se face o oprire de aproximativ o oră și jumătate pentru plajă și baie în apa cu nuanțe incredibile de albastru și turcoaz. Noi fiind la început de sezon (sfârșit de mai) am avut noroc să nu fie decât 2 vaporașe care au debarcat turiști pe plajă, dar în toiul verii am înțeles că e aglomerație mare. Nu uitați ca în excursie să vă luați crema de plajă, nu prea aveți unde vă adăposti – sunt câteva locuri cu umbră pe sub stânci dar acelea se ocupă primele :)) Evident că nici lichidele nu trebuie să vă lipsească, pe plajă nu veți găsi nimic de cumpărat, dar dacă totuși le-ați uitat, mai aveți o șansă pe vaporaș unde puteți cumpăra de la bar sucuri, beri la prețuri ce-i drept mult mai mari decât de la supermarket.

turcoazul apei – practic nu mai ai nevoie de filtre pentru pozele făcute aici 🙂
celebra stâncă de la plaja Lalaria

Următorul popas al excursiei este la Kastro – cetatea este însă închisă pentru renovare, dar vă puteți bucura de urcușul pînă la ea, pentru că de sus puteți admira marea Egee în toată splendoarea ei. Există și plajă jos, dar nu mi s-a părut ceva spectaculos așa că am preferat (ca majoritatea turiștilor de aștfel) să facem o plimbare până pe stânci, ca să admirăm panorama. Pe plajă este și o tavernă dar urăsc aglomerația și nu am avut chef să stau la coadă pentru o bere, așa că am luat de pe vaporașul nostru și ne-am răcorit. Aproximativ 2 ore aveți de stat și la Kastro, timp suficient să vă plimbați, să faceți poze și să mâncați sau să beți ceva.

drumul spre Kastro
traseul și panorama asupră Mării Egee
cetatea
plaja cu nisip grunjos, gri, nu foarte atragător

Ultima oprire din program este într-un sat tradițional (spun ei) de pe continent în regiunea Pelion și când am auzit asta m-am bucurat pentru că deja mă vedeam plimbându-mă pe străduțe pietruite, printre case cu bougainvillea dar … nu. Satul este de fapt o stradă cu câteva case, 2 taverne și un supermarket. De fapt oprirea aceasta are strict scop comercial, pentru ca turiștii să meargă să mănânce la una din taverne (pentru că ni s-a spus că doar una este bună, la cealaltă să nu mergem că n-ar fi mâncarea proaspătă). Evident că taverna recomandată era deja full când am ajuns noi (mai erau și alte ambarcațiuni care aduseseră turiști) și ar fi trebui să stăm la coadă ca să prindem un loc. Așa că am trecut peste interdicția de a nu mânca dulce și m-am răcorit cu o înghețată de la supermarket. Cele 2 ore de popas au trecut destul de greu, nici nu am făcut poze pentru că nu aveam la ce, dar una peste alta, excursia cu vaporașul merită pentru că aveți ocazia să vedeți locuri la care altfel nu puteți ajunge decât dacă alegeți să închiriați mașină, iar la plaja Lalaria unica modalitate este doar pe apă.

O altă activitate pentru care merită să dedicați o zi este plimbarea prin Skiathos Town. Străduțele au un farmec aparte, case colorate, flori, magazine cochete și multe pisici :))) Puteți merge și spre aeroport să peiviți avioanele care aterizează și decolează chiar pe deasupra voastră, dar atenție mare să nu depășiți zonele semnalizate ca fiind sigure, s-au întâmplat destul accidente.

Oferta de taverne și baruri este extrem de bogată și va fi chiar dificil să alegeți un loc în care să vă opriți să mâncați sau să beți ceva.

Noi am preferat o locație chiar în prima linie, cu vedere la mare, la port și la Peninsula Bourtzi. În general între orele 17-20 veți găsi oferte Happy Hour astfel că în loc de 10-12 euro veți plăti doar 5-7 euro pentru un cocktail. Recomand Goldfish și Rock N Roll, acolo am fost și ne-a plăcut, cu mențiunea că la Rock N Roll veți plăti mai mult și nu aveți vedere la mare, dar barul este situat pe niște trepte, cu pernuțe colorate, foarte frumos și boem.

Mojito cu căpșuni la Goldfish

Pentru iubitorii de înghețată recomand gelateria Fregio, nu mai știu exact cât am plătit, dar știu că ne făcusem noi un calcul și era cam la fel cu gelateriile bune din București, doar că înghețata ni s-a părut mult mai gustoasă, poate și datorită faptului că eram în vacanță, în Grecia :)))

Nu puteți ajunge în Siathos Town și să ratați biserica Sf. Nicolae (Agios Nikolaos), mai ales că de acolo de sus aveți o frumoasă panoramă asupra peninsulei Bourtzi, a portului, a insuliței Tsougria și a orașului. Skiathos.

Și pentru că am vrut să fie o vacanță activă, ne-am hotărât într-o altă zi să mergem pe jos la o plajă de pe cealaltă parte a insulei acolo unde nu se poate ajunge cu autobuz pentru că nu există :)) și am ales plaja Mikros Aselinos. Până acolo se poate ajunge astfel: fie pe jos, fie 2 stații cu autobuzul până la Troulos, apoi pe jos până la plajă. În total sunt vreo 5-6 kilometri. Drumul este pe șosea asfaltată, până la un punct mai sunt și case, vile, după care mai mult pădure, nici mașini nu prea trec :)) Plaja nu e ceva spectaculos, e ceva mai sălbatică și puțin aglomerată, dar apa era cam agitată și se vedea că e adâncă foarte aproape de mal, deci nu e recomandată celor cu copii mici sau celor care nu știu să înoate. Sunt și sezlonguri și o tavernă care se deschide la ora 13.30, deci luați-vă apă rece și ceva de ronțăit de la un supermarket din Troulos, pe urmă nu veți mai avea de unde.

Plajă la noi în Agia Paraskevi am făcut de vreo 3-4 ori, ultimele 2 fiind in penultima zi de vacanță. Plaja e foarte întinsă, cu nisip fin apa frumoasă și liniștită ( ultimele 2 zile era ca o oglindă) și intrare lină în apă preț de câțiva metri dupa care se adâncește binișor.

plaja Agia Paraskevi – vedere panoramică

Alte lucruri care ar mai putea fi făcute într-o excursie în Skiathos ar fi: plajele Agia Eleni, Mandraki sau Elia unde se pot admira și fotografia apusuri superbe ( se merge până la Koukounaries cu autobuz, apoi pe jos sau puteți inchiriați mașină sau atv dacă sunteți mai comozi). Insulița Tsougria are câteva plaje frumoase cu nisip și se poate vizita luând o barcă din port. Barca vă lasă la una din plaje apoi vă intoarceți tot cu ea după amiaza sau seara.

Pentru iubitorii de animale există un adăpost – Skiathos Dog Shelter. Faceți și o plimbare pe munte și puteți dona bani sau alimente pentru căinii și pisicile de acolo. Atunci când temperatura este sub 31 grade în schimbul donațiilor puteți plimba un câine pe munte timp de o oră. Pentru mai multe detalii si program intrați pe siteul lor.

Și ar mai fi multe lucruri de scris, dar dacă v-a plăcut ce am scris până aici, cred că mai bine ar fi să rezervați o vacanță în Skiathos și să le descoperiți singuri 🙂

Lasă un comentariu